het professioneel ontwikkelen en ontwerpen van een logo


Vaak krijgen wij opdrachten voor het ontwerpen van een logo, als onderdeel van de huisstijl. Onderstaand een aantal tips en aanbevelingen voor opdrachtgevers om goed in gedachten te houden.

Zes tips voor een goed logo

Uw logo wordt gebruikt op o.a briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, maar ook op de bedrijfswagen, de website en relatiegeschenken zoals pennen of sleutelhangers.

De uitstraling moet bij een groot of klein afgebeeld logo hetzelfde blijven en zijn duidelijkheid behouden.
Die duidelijkheid bereik je meestal met een eenvoudige vorm die slim is vormgegeven.
Een logo ontwerpen is dus veel meer dan een lettertype met een leuk plaatje in mooie kleuren.

De logo’s van bijvoorbeeld Apple, Nike, Mercedes-Benz of Mc Donalds zijn herkenbaar zonder dat de merknaam erbij hoeft te staan. Hoe je dit bereikt lees je in onderstaande tips.

1. logo is makkelijk te onthouden en te omschrijven

KISS: Keep It Simple Stupid.
Net als bij eenvoudige liedjes zal een simpel logo beter onthouden worden De eenvoud is van groot belang. Ingewikkeld vormgegeven logo’s zien er heel soms aantrekkelijk uit, maar zijn na vijf  minuten niet meer te omschrijven.
Daarnaast moet de vormgeving van het logo het bedrijf ondersteunen bij wat het doet en waar het voor staat.


2. Schaalbaar

Met ingewikkelde  vormen is het logo niet meer herkenbaar op kleine oppervlaktes zoals pennen of sleutelhangers.


3. logo blijft ook in zwart-wit overeind

De kleur van het logo is ondergeschikt aan de vorm.
Als het logo niet in zwart-wit herkenbaar is zal kleur het logo niet redden. Kleurverlopen of  met een foto ziet een logo er misschien mooi uit maar dan is het logo niet goed te schalen.
De vorm wordt onduidelijk en is door de veelheid aan kleuren niet meer te omschrijven of goed te herinneren.  Je mist daarmee een aantal belangrijke doelen wanneer je meer dan twee kleuren gebruikt.
Daarnaast kun je (blijvend !) veel duurder uit zijn met het drukwerk.


4. Een goed gekozen kleur en een vorm

Kleur en vorm is psychologie. Kleurvoorbeelden: rood maakt hongerig, blauw is comfortabel, zwart is elegant en oranje staat voor nieuw. Maar er zijn ook andere psychologische omschrijvingen, bijvoorbeeld : blauw is koel en afstandelijk.

vormvoorbeelden:
een cirkel staat voor perfectie, vrouwelijk en volledig. Een rechthoek staat voor praktisch, logisch en veilig. Een driehoek is mannelijk en staat voor sterkte en structuur.

Er moet dus een vorm gevonden worden, een symbool of metafoor dat het best bij jou of je bedrijf past.


5. Een duidelijk leesbaar lettertype

Het is belangrijk dat je naam onthouden wordt.
Door het gebruik van een goed leesbaar lettertype heb je de meeste kans dit te bereiken.

Een test :
Wat zijn de eerste vijf logo’s die in je op komen behalve je eigen logo?
Hebben deze logo’s een cursief of gekrabbeld lettertype? Waarschijnlijk niet.


6. Eenvoudig na te maken

Een goed logo is simpel te reproduceren. Dat klinkt misschien gek. Maar denk eens aan het logo van de NS, Albert Heijn of ABN-AMRO. Deze zijn voor veel mensen eenvoudig na te tekenen. Dit betekent dat ze goed in het geheugen blijven.
Precies het doel dat je met je logo wilt bereiken. Een bedrijfslogo staat voor de kwaliteit van diensten en producten.

Zeer recent vormgegeven (concept)logo’s voor ijssalon Tiesimo :

ogo IJssalon Tiesimo

concept logo voor IJssalon Tiesimo, kleuren aangepast aan kleuren IJssalon

logoconcept

logoconcept IJssalon Tiesimo

logoconcept IJssalon Tiesimo

logoconcept IJssalon Tiesimo

logoconcept IJssalon Tiesimo

logoconcept IJssalon Tiesimo

© 2010 – alle logo’s copyright studio Care Graphics, Utrecht – 2010 ©

logo gsmcontrol

logo gsmcontrol

laatste logoconcept en nog in bewerking

logoconcept beauty point silvana

logoconcept beauty point silvana

Onderstaand via onze website een aantal ander door ons vormgegeven logo’s in kleur en z/w :

http://www.caregraphics.nl/portfolio/logo/logo.html

Studio Care Graphics logo’s op Pinterest

Hieronder nog een link naar een engelstalig artikel :
The New Rules of Logo Design

studio Care Graphics
Jagerskade 17a, Utrecht
030-261 59 75
e-mail : studio@caregraphics.nl

Advertenties

Eén reactie to “het professioneel ontwikkelen en ontwerpen van een logo”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: